Dotacja na szkolenia z PARP – jak rozliczyć?

Dotacja na szkolenia z PARP – jak rozliczyć?

PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zarządza funduszami z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Działalność PARP opiera się przede wszystkim na wspieraniu mikro, małej i średniej przedsiębiorczości. Najpowszechniejszą formą wsparcia są dotacje – bezzwrotna forma pomocy finansowej. Dotacje przyznawane są na różne cele, między innymi na szkolenia z myślą o sektorze małych przedsiębiorców.

Gdzie pozyskać informacje?

Więcej informacji na temat charakteru i roli PARP można uzyskać na stronie internetowe: www.parp.gov.pl,
Od 2004 roku PARP uruchomiło infolinię, która cieszy się dużą popularnością wśród zainteresowanych. W okresie od lipca 2018 do czerwca 2019 roku było ponad 55 tysięcy zgłoszeń telefonicznych i elektronicznych,
Baza pytań i odpowiedzi na pytania w poszczególnych obszarach tematycznych znajduje się tutaj,
Organizowane są również targi, spotkania, konferencje, na których można uzyskać informacje w indywidualnych sprawach.

Dofinansowanie na szkolenia z PARP

W Bazie Usług Rozwojowych na stronie PARP można znaleźć szkolenia dla przedsiębiorcy i jego pracowników. Podane są szczegółowe informacje na temat zakresu szkolenia, miejsca gdzie będzie się odbywać i w jakim terminie. Wskazana jest również osoba do kontaktu. Oferta jest bardzo różnorodna i obszerna powinna zaspokoić wymagania zainteresowanych.

Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania

Dotacja na szkolenia z PARP w świetle przepisów podatkowych podlega pod te same uregulowania co dotacje z innych źródeł. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja jest przychodem w działalności gospodarczej, ale jest zwolniona podmiotowo z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 137). Dlatego też dotacje nie powinny być wykazywane ani po stronie przychodów, ani po stronie kosztów podatkowych. Jedynie można uznaniowo ujmować je w PKPiR w kol. 17 “Uwagi”.

Księgowanie w PKPiR

Najczęściej dotacje z PARP przyznawane są w formie dofinansowania do szkolenia, nawet do 80% jego wartości, pozostałe 20% pokrywa przedsiębiorca z własnych środków. W praktyce odbywa się to zazwyczaj na zasadzie refundacji kosztów poniesionych przez firmę na szkolenie. W pierwszej kolejności przedsiębiorca reguluje należność za szkolenie w 100% ze środków własnych, a następnie otrzymuje refundację kosztów szkolenia.

Są 2 szkoły ujmowania kosztów w PKPiR:

Można zaksięgować fakturę otrzymaną od firmy szkoleniowej w kol. 13 “Pozostałe wydatki” a następnie po otrzymaniu dotacji skorygować koszty poprzez ujęcie kwoty refundacji ze znakiem “minus” w kol. 13.
Można również, przy właściwym udokumentowaniu całej operacji gospodarczej, w kol. 13 ująć jedynie jako koszt uzyskania przychodów wydatek poniesiony ze środków własnych przedsiębiorcy.

Jeden i drugi sposób pozwala na prawidłowe wykazanie kosztu faktycznie poniesionego przez firmę.

Dotacja z PARP a VAT

Nie ma przeciwwskazań, aby VAT naliczony wykazany na fakturze za odbyte szkolenie w części finansowane z dotacji PARP został wykazany w deklaracji VAT i pomniejszył podatek VAT należny. Warunek odliczenia wynika z zasad ogólnych – musi być związek z czynnościami opodatkowanymi w VAT.
W przypadku dotacji na szkolenia istotne jest w jakim procencie jest to dofinansowanie. Większość dotacji, w tym również z PARP, są to dotacje finansowane ze środków publicznych. W tym miejscu trzeba się odwołać do rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018 poz. 701). W § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia czytamy, że usługi kształcenia zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT. W świetle tej ostatniej informacji część faktur za szkolenia z dofinansowaniem z PARP będzie wystawiona ze stawką “zw”.

Dotacja z Urzędu Pracy na założenie działalności gospodarczej – sprawdź.

 

Popularne posty:

Obowiązkowy split payment od listopada 2019 – dla kogo, limity.
Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Indywidualny rachunek podatkowy – zmiany od 2020 r.
Czy można stosować split payment do faktury pro forma?
Split payment a faktura zaliczkowa, proforma – pozostałe zmiany.

UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.