Dropshipping we własnym imieniu a rozliczenie wydatków.

Dropshipping we własnym imieniu a rozliczenie wydatków.

h3 {
font-family: ‚Roboto’, sans-serif !important;
font-size: 1.5em !important;
margin-top: 20px !important;
margin-bottom: 20px !important;}

Dropshipping jest to forma pośrednictwa pomiędzy dostawcami towarów a odbiorcami końcowymi. Takie rozwiązanie nie zostało usankcjonowane wprost w przepisach podatkowych stąd też występują problemy z ujmowaniem przychodów i kosztów w firmie.
Występują dwa modele dropshippingu:

typowy model pośrednictwa z wynagrodzeniem prowizyjnym
model działalności we własnym imieniu i na własny rachunek

Zobaczmy jak ujmować koszty podatkowe przy założeniu, że korzystamy z tego drugiego rozwiązania.

Dropshipping we własnym imieniu – omówione zagadnienia:
1. Rozliczanie zakupów od kontrahenta krajowego
2. Co to są transakcje łańcuchowe w VAT
3. Rozliczenie zakupów od kontrahenta z UE
4. Dropshipping we własnym imieniu- przykład
5. Rozliczenie zakupów od importu towarów

Rozliczanie zakupów od kontrahenta krajowego

W takiej sytuacji jeżeli transakcja odbywa się pomiędzy kilkoma podmiotami, dla naszych rozważań zakładamy, że uczestniczą maksymalnie 3 podmioty. W transakcji krajowej producent/hurtownik wystawia fakturę na rzecz pośrednika a pośrednik wystawia fakturę na rzecz odbiorcy.

Pośrednik otrzymaną fakturę od producenta/hurtownika ujmie w kol. 10 PKPiR odpowiednio w kwocie brutto lub netto w zależności od statusu podatnika w VAT.

Co to są transakcje łańcuchowe w VAT

W odniesieniu do omawianej problematyki dropshippingu wskazana jest ogólna wiedza na temat transakcji łańcuchowej. Do tej kategorii można zaliczyć również transakcję trójstronną w VAT. Problematyka tych transakcji jest niezwykle skomplikowana dlatego też bywa często przedmiotem sporów pomiędzy przedsiębiorcami a fikusem. Trudno więc stosując uogólnienia omówić tę problematykę, ponieważ każda sytuacja powinna podlegać indywidualnej ocenie. Więcej na temat transakcji trójstronnej można przeczytać tutaj.

▲ wróć na początek

Rozliczenie zakupów od kontrahenta z UE

Na gruncie podatku VAT mogą wystąpić wspomniane wcześniej transakcje trójstronne bądź transakcje łańcuchowe, w których towar jest dostarczany bezpośrednio od dostawcy/hurtowni/producenta do finalnego nabywcy.

Przykład
Polski podatnik występujący w roli pośrednika zakupił w Niemczech towar, który został wysłany bezpośrednio z Niemiec do odbiorcy końcowego w Polsce. Takim odbiorcą końcowym będzie osoba lub firma, która zamówiła towar u pośrednika w Polsce.
W przypadku zakupów towaru od kontrahenta z UE polski pośrednik kwotę z otrzymanej faktury ujmie w kol. 10 PKPiR w kwocie wykazanej na fakturze po przeliczeniu na PLN. W związku z tym, że faktura będzie wystawiona w walucie obcej należy jeszcze pamiętać o obliczaniu różnic kursowych. Dodatnie różnice kursowe powinny być ujęte w pozostałych przychodach kol. 8 PKPiR, a ujemne różnice kursowe powinny się znaleźć w kol. 13 jako pozostałe wydatki.

Rozliczenie zakupów od importu towarów

Jest jeszcze trzecia możliwość zakupu towarów handlowych od kontrahenta z tzw. kraju trzeciego, a więc poza terytorium UE. Opodatkowanie importu towarów będzie zależało od uzgodnienia pomiędzy stronami kto na terenie Polski dopełni formalności celnych. Jeśli tych formalności będzie dokonywał odbiorca końcowy wówczas pośrednik – sklep internetowy w kosztach uzyskania przychodów ujmuje tylko fakturę od przedsiębiorcy z kraju trzeciego. Natomiast jeśli obowiązek odprawy celnej spadnie na pośrednika wówczas w kosztach ujmie również zapłacone cło, akcyzę jeżeli będą należne. Przy przeliczeniu faktury na PLN należy pamiętać o rozliczeniu różnic kursowych i ujęciu w PKPiR.

Dropshipping z krajami UE jako model działalności we własnym imieniu sprawdź.

▲ wróć na początek

Popularne posty:

Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Indywidualny rachunek podatkowy – zmiany od 2020 r.
Obowiązkowy split payment od listopada 2019 – dla kogo, limity.
Rozliczanie kosztów przy transakcjach powyżej 15.000 zł po 1 stycznia 2020 roku.
Ograniczanie zatorów płatniczych – zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.