Freelance. Jak wyceniać swoją pracę?

Freelance. Jak wyceniać swoją pracę?

Kariera freelancera, mimo że wiąże się z wieloma benefitami i wybierana jest coraz częściej, nie jest łatwa. Zwłaszcza początkujący, przyzwyczajeni do wykonywania etatowych obowiązków, mogą poczuć się zagubieni, kiedy przyjdzie do wyceniania swojej pracy. Ile zażądać, by – z jednej strony – nie psuć rynku, a – z drugiej by nie stracić kontrahenta? Wyceniając własną pracę, warto zastosować się do kilku poniższych wskazówek.

Ile musisz zarabiać

Wielu freelancerów zastanawia się, ile skłonni są im płacić klienci, a to błąd. Większość skłania się do płacenia najniższej możliwej stawki! Freelancer, zwłaszcza początkujący, powinien raczej zastanowić się, ile musi zarobić, by uzyskać przychód, który jest mu potrzebny do życia?
Nie warto zaniżać swoich stawek, przedkładając pozyskanie klienta, nad konieczność zwyczajnego zarabiania na życie. To absurd i błędne koło, które – prędzej czy później (ale raczej prędzej) zabija kariery.
WSKAZÓWKA:
Ustal, jaki przychód jest dla Ciebie satysfakcjonujący na ten moment. Być może będziesz musiał pójść na jakieś kompromisy, ale poniżej pewnego poziomu, po prostu nie schodź.

Stawka godzinowa
Kolejnym pytaniem, na które trzeba odpowiedzieć jest: ile chcesz zarabiać? Oczywiście, dobrze jest skonfrontować aspiracje z realiami rynkowymi, ale odpowiedź jest kluczowa w ustalaniu stawki godzinowej.

Pamiętaj, by wziąć pod uwagę dwa kluczowe aspekty pracy freelancera. Po pierwsze – nie wszystko, co zarobisz, będzie Twoim zyskiem. Musisz bowiem zapłacić podatki, ZUS i pokryć niezbędne koszty. Po drugie, pracujesz 8 godzin dziennie, ale w tym czasie wykonujesz także obowiązki związane z księgowością, marketingiem i sprzedażą. Bezpiecznie założyć, że pochłoną one to ⅓ Twojego czasu. Wyliczając stawkę roczną, dodaj jeszcze 5-6 dni na ewentualne niedyspozycje i minimum tydzień na wakacje.

Planuj i przewiduj
Jasne, trudno wróżyć z fusów, co będzie za pół roku, ale dla freelancera bezpieczniej będzie, jeśli przygotuje się na najgorsze. Zadbaj więc o odpowiedni bufor finansowy. Idealnie, jeśli długoterminowe umowy z klientami sprawią, że nie będzie potrzebny, ale nawet wtedy, pozwoli on z większą pewnością siebie negocjować warunki.
Korzystnym rozwiązaniem są też dwa różne konta bankowe. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych nie są one koniecznością, ale bardzo ułatwiają życie. Dzięki takiemu podziałowi, zawsze wiesz, czy aby na pewno kontrolujesz swoją sytuację finansową.

Od początku zadbaj też o to, by mieć na podatki. Nigdy więc nie traktuj wszystkich swoich wpływów jak pensji.

Miej świadomość wartości, którą wnosisz
Porozmawiaj ze starszymi kolegami, by sprawdzić, jakie stawki obowiązują na rynku i zapytaj życzliwe Ci osoby, jakich realnie możesz oczekiwać. Nie rób tego jednak na facebookowych grupach, gdzie specjaliści wszelkiej maści prześcigają się w złośliwościach raczej niż poradach. Jeśli to możliwe, poszukaj mentora; kogoś, kogo szanujesz i kto jest na tyle pewny własnej wartości, że nie będzie obawiał się konkurencji. Pamiętaj, bez względu na to, czy jesteś web designerem, copywriterem, czy SEOwcem, Twoja praca ma wartość, którą można w mniej lub bardziej precyzyjny sposób, oszacować.

I wreszcie last but but least, nie przestawaj się uczyć, najlepiej na cudzych błędach.

Popularne posty:

Zmiany w skali podatkowej PIT z 18% na 17,75%, wyższe koszty uzyskania przychodów już od 1 października 2019 roku.
Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Działalność gospodarcza i praca na umowę zlecenie
Czynny podatnik VAT – jak sprawdzić status kontrahenta?
Zerowy PIT dla młodych

UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.