Gwarancje w firmie a koszt uzyskania przychodu

Gwarancje w firmie a koszt uzyskania przychodu

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może w swojej działalności wykazywać różne wydatki związane z gwarancjami – zarówno wtedy, kiedy sam jest gwarantem, jak i wtedy, kiedy z przyznanej mu gwarancji korzysta. Warto wiedzieć, kiedy wydatki na gwarancje mogą zasadniczo stanowić koszty uzyskania przychodów.
Gwarancja dla klienta a koszt
Dla przeciętnego konsumenta oczywistym jest, że dokonując zakupu w wielkich sieciach handlowych – szczególnie z branży RTV AGD – wraz z nabytym towarem otrzymuje on gwarancję. Warto wiedzieć, że udzielenie gwarancji nie jest jednak obowiązkiem sprzedawcy – może być natomiast czynnikiem, który przeważy podczas podejmowania decyzji przez klienta.
Co istotne, standardowa gwarancja naprawy rzeczy nie stanowi kosztu w momencie jej zaoferowania – nie wiadomo bowiem, czy przedsiębiorca rzeczywiście zmuszony będzie ponieść taki wydatek. Gwarancja staje się zatem kosztem w momencie jej poniesienia – tj. poczynienia nakładów na naprawę rzeczy lub przekazania jej do naprawy przez podwykonawcę.
Koszty około gwarancyjne a koszty uzyskania przychodów
Gwarancje opisane w poprzedniej części nie generują wydatków w okresie ich zaoferowania nabywcy towaru lub usługi – zdarzają się jednak takie gwarancje, przy których koszt trzeba będzie ponieść bez względu na to, czy zostaną one wykorzystane.
Do tego typu ochrony zaliczamy przede wszystkim gwarancje branżowe – np. należytego wykonania kontraktu, poprawek po wykonaniu zlecenia etc. Przy dużych zleceniach na wykonanie rzeczy lub usługi wykonawcy często nie stać na przedstawienie wymaganego zabezpieczenia – w takiej sytuacji zwraca się zatem do ubezpieczyciela, który odpłatnie oferuje zabezpieczenie danej umowy. Tym samym koszt wykupienia gwarancji stanowi koszt uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia – bowiem nawet jeśli odbiorca danej usługi lub rzeczy nigdy nie skorzysta z przysługującego mu prawa do poprawek, koszty wpłacone do ubezpieczyciela przez wykonawcę pozostają bezzwrotne.
Firma jako odbiorca gwarancji a koszt
Dotychczas rozpatrywane przypadki stawiały przedsiębiorcę na pozycji udzielającego gwarancji. Warto jednak pamiętać, że prowadząc firmę można zdecydować się na wykup lub rozszerzenie gwarancji dla własnych celów. Przykładem może być przedłużona gwarancja na daną maszynę produkcyjną bądź firmowy komputer, przy której wymagana jest dodatkowa opłata.
Jako że przedsiębiorca wykupuje taką gwarancję dla celów zabezpieczenia swojej działalności i ewentualnych negatywnych skutków ubocznych – np. dużych kosztów własnych naprawy – generalnie wydatek na gwarancję może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów swojej firmy.

 
Uzyskałeś odszkodowanie? Sprawdź, czy musisz zapłacić podatek!
 

Popularne posty:

Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Składki ZUS w 2020 – znaczna podwyżka składek dla firm!
Czynny podatnik VAT – jak sprawdzić status kontrahenta?
Mała księgowość – ryczałt ewidencjonowany
Działalność gospodarcza i praca na umowę zlecenie

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.