Metoda FUKO, czyli poprawnie przekazany feedback

Metoda FUKO, czyli poprawnie przekazany feedback

Informacja zwrotna to bardzo ważny element składający się na motywowanie pracownika. Każdy chce wiedzieć czy poprawnie wykonuje swoje obowiązki, czy robi coś źle, co może zrobić lepiej albo czy jest w czymś naprawdę dobry. Motywuje to do lepszego wykonywania swoich obowiązków oraz do rozwoju w swojej dziedzinie.

Niestety, szczególnie, gdy informacja zwrotna jest negatywna, nieodpowiedni sposób jej przekazania może przynieść odwrotne skutki. Stosowanie przez przełożonego zbyt agresywnej komunikacji może odbić się na podejściu pracownika do wykonywanych obowiązków czy całkowicie zdemotywować go do pracy. Techniką, dzięki której można udzielić mądrej krytyki jest metoda FUKO.

Metoda FUKO

Komunikacja w pracy to podstawowa, integralna część, która pozwala na zdrową współpracę i łatwość w rozwiązaniu problemów. Nie każdy jednak potrafi w odpowiedni sposób poprowadzić rozmowę czy przekazać uwagi. W takiej sytuacji pomocna będzie metoda FUKO, która ułatwia komunikację i przynosi korzyści dla obu stron. Wystarczy wykonać cztery następujące kroki, aby rzeczowo przeprowadzić rozmowę z podwładnym, współpracownikiem, kontrahentem czy klientem.

F – Fakty

Mówiąc o faktach należy przywołać konkretne sytuacje lub zachowania, jednocześnie unikając ogólników. One niestety często niczego nie wnoszą, a nawet utrudniają rozmowę i wprowadzają współrozmówcę w stan dezorientacji. Skupmy się na tym, żeby nie oceniać osoby, której chcemy zwrócić uwagę, tylko przywołać problem, który nam rzeczywiście przeszkadza.

Przykład: Zauważyłem, że często odbierasz prywatny telefon w pracy.

U – Uczucia

Kolejnym elementem jest przywołanie naszych osobistych uczuć, które pojawiły się w skutek zachowania danej osoby.

Przykład: Przykro mi, że marnujesz swój czas w pracy na prywatne sprawy.

K – Konsekwencje

Przytaczając możliwe konsekwencje negatywnego zachowania, warto zaznaczyć jaki będzie to miało na nas wpływ. Mówimy co się stanie, jeśli postępowanie współrozmówcy się nie zmieni.

Przykład: Myślę, że jeśli nadal będziesz tak robić, to nie będziesz efektywnie wykonywał swoich obowiązków i spowolnisz pracę całego zespołu.

O – Oczekiwania

Ostatnim etapem jest przedstawienie osobie naszych oczekiwań. Mówimy jak dana sytuacja mogłaby wyglądać i co można zrobić, aby jej zaradzić. Należy powiedzieć jaki jest właściwy cel podjętej przez nas rozmowy i jakiej zmiany oczekujemy.

Przykład: Chciałbym żebyś nie rozmawiał przez telefon w pracy, jeśli nie ma takiej potrzeby i skupił się na obowiązkach.

Praca, a życie prywatne
Opanowanie techniki FUKO może być pomocne zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym. Komunikacja jest bardzo ważnym elementem każdej relacji interpersonalnej, dlatego wszelkie uwagi należy przekazywać w taki sposób, aby doprowadziły do rozwiązania problemu zamiast go pogłębiać. Warto zapanować nad własnymi emocjami i poprowadzić spokojną, konstruktywną rozmowę Przy zaangażowaniu obu stron, najprawdopodobniej uda się rozwiązać spór, a jest to istotne dla budowania dalszej relacji opartej na wzajemnym szacunku.

Popularne posty:

Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Nowe zasady obliczania zaliczki na podatek dochodowy w działalności gospodarczej – zmiany obowiązujące od 1 października 2019 roku.
Leasing operacyjny 2019 – rozliczanie kosztów
Zmiany w skali podatkowej PIT z 18% na 17,75%, wyższe koszty uzyskania przychodów już od 1 października 2019 roku.
Odwrotne obciążenie w VAT dzisiaj i po zmianie przepisów cz.1

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.