Niezawodne techniki sprzedaży

Niezawodne techniki sprzedaży

Sprzedaż to bardzo ważna dziedzina, dzięki której napędza się gospodarka naszego kraju. Umiejętności handlowe są bardzo doceniane w środowisku pracy, ale przydają się również na innych płaszczyznach życia. Budując własny wizerunek jako sprzedawcy, stawiamy na rozwój pewnych cech i predyspozycji tj. pewność siebie, umiejętność budowania relacji oraz komunikatywność. Ważnym elementem sprzedaży jest również opanowanie technik wpływu społecznego, które mogą ułatwić osiągnięcie sukcesu w tej branży.

Społeczny dowód słuszności
Jest to reguła, która wywodzi się z przekonania, że uznajemy sposób działania za właściwy, jeśli inni ludzie postępują w ten sposób. Powoduje to, że chętniej zachowujemy się w sposób podobny do tych ludzi i opieramy się na ich decyzjach, zamiast podejmować własne.

Sprzedając określony produkt, możemy skorzystać z pochlebnych opinii innych klientów i powołać się na konkretne przykłady. Daje to klientowi przekonanie, że towar jest już przetestowany przez inne osoby, więc prawdopodobnie będzie z niego zadowolony, więc decyduje się na inwestycję.

Reguła niedostępności
Jest to metoda sprzedaży, która wykorzystuje podstawowe zachowania konsumentów. Zgodnie z jej działaniem, u ludzi wzrasta pragnienie posiadania czegoś, gdy dostęp do tego jest ograniczony. Przykładem są tutaj np. limitowane serie produktów, które mimo wyższej ceny, zwykle cieszą się dużą popularnością. Ograniczona dostępność produktu lub usługi z dopiskiem “limited edition”, daje poczucie wyższej jakości. Taki towar jest dostępny tylko dla wybranych, dlatego zwiększa ochotę na jego posiadanie. W sytuacji niedostępności, pojawia się opór na płaszczyźnie psychologicznej, który jest związany z brakiem swobody podczas wyboru. Dyskomfort jest wtedy eliminowany, poprzez dążenie do zdobycia danego produktu.

W sprzedaży można wykorzystać to zjawisko stosując na przykład:

zmniejszenie dostępnej ilości – zabieg często wykorzystywany w sprzedaży online, ponieważ widząc informację “została ostatnia sztuka”, konsumenci chętniej podejmują decyzję o zakupie.
ograniczenie czasu – zabieg, który działa na podobnej zasadzie do poprzedniego, ale decyzję zakupową przyspieszają takie komunikaty jak “ostatni dzień promocji”.

Drzwi zatrzaśnięte przed nosem
Jest to technika, która polega na skierowaniu do rozmówcy dwóch próśb. Pierwsza ma być wygórowana, a w momencie gdy zostanie odrzucona, wysuwamy kolejną, mniejszą prośbę. W porównaniu do poprzedniej, będzie ona odbierana jako błahostka, dlatego nasz rozmówca powinien ją spełnić.

Przykład.
Poproszenie klienta o powieszenie dużej reklamy na jego płocie, która będzie zachęcała do wspierania okolicznego schroniska, a gdy odmówi – prośba o drobną wpłatę na rzecz tej instytucji.

Stopa w drzwiach
Jest to podobna technika do poprzedniej, jednak różni się wysuwanymi przez nas prośbami. Najpierw prosimy naszego rozmówcę o spełnienie małej prośby, a gdy zgodzi się ją spełnić, wysuwamy kolejną, większą, na której docelowo nam zależy. Badania wskazują, że jeśli osoba zgodzi się spełnić małą prośbę, z większym prawdopodobieństwem podejmie się również kolejnej.

Przykład.
Poproszenie klienta o podpisanie petycji dotyczącej ochrony zwierząt, a gdy się zgodzi – prośba o drobną wpłatę na rzecz organizacji ratującej zwierzęta.

Zasada sympatii
Naukowcy udowodnili, że im większą sympatią kogoś darzymy, tym większa podatność na jego wpływ. Chętniej słuchamy i stosujemy rady, które otrzymujemy od osób, z którymi mamy jakąś relację i są według nas sympatyczne. Dodatkowym atutem jest szczery uśmiech, który pomaga wzbudzić w ludziach zaufanie. Klienci lubią również czuć się zauważeni przez rozmówcę.

W sprzedaży można wykorzystać to zjawisko stosując na przykład:

nawiązywanie relacji z odbiorcą
kontakt wzrokowy
szczery uśmiech
zainteresowanie, zadawanie pytań
podobieństwa np. podobne problemy
używanie imienia klienta

Zaangażowanie i konsekwencja

Ludzie, jeżeli się w coś angażują, zwykle kontynuują swoje działania, aby doprowadzić sprawę do końca. Wynika to z faktu, że chcą być postrzegani jako osoby konsekwentne, więc jeśli się czegoś podejmują to chcą się pokazać z dobrej strony.

Jeśli chcemy wykorzystać to zjawisko w sprzedaży, warto zaprezentować klientowi dowody na to, że sam już zaczął robić to do czego chcemy go zachęcić. Metoda zaangażowania sprawi, że będzie chciał on zachować spójność w swoim działaniu i chętniej podejmie się dalszego działania.

Popularne posty:

Obowiązkowy split payment od listopada 2019 – dla kogo, limity.
Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Indywidualny rachunek podatkowy – zmiany od 2020 r.
Leasing operacyjny 2019 – rozliczanie kosztów
Czy można stosować split payment do faktury pro forma?

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.