Wniosek ZUS-RWN – jak składamy i do czego służy?

Wniosek ZUS-RWN – jak składamy i do czego służy?

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek jest wymagane w sytuacji, gdy przedsiębiorca ubiega się o kredyt w banku, czy też bierze udział w przetargu. Oczywiście o takie zaświadczenie można również wystąpić nie posiadając skonkretyzowanego powodu. Wniosek ZUS-RWN – “Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek” zastąpił poprzednio obowiązujący ZUS-EWN. Jest to taki sam wniosek tylko zmieniła się nazwa formularza od dnia 7 marca 2019 roku.

W jaki sposób możemy złożyć wniosek ZUS-RWN?

Formy składania wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu:

Przez Platformę Usług Elektronicznych PUE-ZUS, pod warunkiem że jesteśmy zarejestrowani i posiadamy konto.
Tradycyjnie osobiście lub pocztą.
Można również ustanowić pełnomocnika, który zrobi to w naszym imieniu.

W zależności od tego jaką formę wybierze przedsiębiorca różnie będzie przebiegało wypełnianie i wysyłanie wniosku do ZUS.

Składanie wniosku przez PUE-ZUS

Po pierwsze należy się zalogować na stronę PUE-ZUS. Następnie wybrać w górnej prawej części widoku zakładkę “Płatnik”. Z menu po lewej stronie wybrać zakładkę “Usługi”. Po rozwinięciu “Katalogu usług” na liście, którą zobaczymy musimy odszukać interesujący nas wniosek, czyli ZUS-RWN. Kliknąć w link “Przejdź do usługi”.

Wniosek automatycznie uzupełni się o wszystkie dane firmy jakie znajdują się w ZUS. Dla przedsiębiorcy pozostaje jedynie do uzupełnienia pole do zamieszczenia informacji z jakiego powodu występuje o wydanie zaświadczenia. Uzupełnia jeszcze nazwę miejscowości i ilość egzemplarzy zaświadczenia.

Tak przygotowany dokument należy zapisać i zamknąć. Pozostaje już tylko jego wysłanie do ZUS. Na etapie wysyłania przedsiębiorca musi jeszcze zdecydować w jakiej formie chce otrzymać zaświadczenie: elektronicznie, pocztą, czy z odbiorem osobistym w ZUS.

Żeby wysłać dokument należy go podpisać – autoryzować jedną z poniższych form:

profilem zaufanym ePUAP,
podpisem elektronicznym,
profilem PUE.

Złożenie wniosku ZUS-RWN w sposób tradycyjny

Nie wszyscy przedsiębiorcy preferują kontakt elektroniczny z instytucjami. Mają więc możliwość złożenia wniosku o niezaleganiu w opłacaniu składek osobiście w jednostce ZUS lub wysłanie pocztą.

W takiej sytuacji można pobrać formularz ZUS-RWN ze strony www.zus.pl wydrukować i wypełnić. Uzupełniając dokument odręcznie należy wpisać dane firmy, zaznaczyć sposób odbioru, zaświadczenia, ilość potrzebnych egzemplarzy. Wpisać nazwę miejscowości i czytelnie się podpisać. Tak przygotowany formularz jest gotowy do złożenia lub wysłania pocztą.

Zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS – jak wystąpić o zaświadczenie w sposób elektroniczny – sprawdź.

 

Popularne posty:

Obowiązkowy split payment od listopada 2019 – dla kogo, limity.
Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Indywidualny rachunek podatkowy – zmiany od 2020 r.
Leasing operacyjny 2019 – rozliczanie kosztów
Czy można stosować split payment do faktury pro forma?

UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.