Zmiany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR – projektowana zmiana na 2020 rok.

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR – projektowana zmiana na 2020 rok.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest swego rodzaju instrukcją ujmowania przychodów i kosztów z działalności gospodarczej. W PKPiR znajdują się wszystkie dokumenty związane z funkcjonowaniem firmy. Na podstawie zapisów, które znajdą się w PKPiR przedsiębiorca ustala w trakcie roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, które wpłaca w okresach miesięcznych lub kwartalnych.
Po zakończeniu roku podatkowego PKPiR stanowi podstawę do sporządzenia zeznania rocznego. Wiele zapisów, które znajdują się w rozporządzeniu powiązanych jest z ustawami podatkowymi stąd konieczność aktualizacji zawartych tam uregulowań po zmianie przepisów.

Przedsiębiorstwo w spadku w PKPiR

Rozporządzenia są aktami wykonawczymi w relacji do ustaw i musi nastąpić zmiana dostosowawcza w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie zmienionej ustawy. Rok 2019 przyniósł wiele zmian przepisów podatkowych, między innymi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 24a ust. 7 dla przedsiębiorstw w spadku. Ustawa już obowiązuje nie zostały jednak dostosowane przepisy wykonawcze.
Zmiana rozporządzenia ma na celu dostosowanie rozporządzenia w taki sposób, aby były określone warunki prowadzenia PKPiR przez osoby otrzymujące przedsiębiorstwo w spadku.

Ewidencja wyposażenia oraz kart przychodów pracowników

2019 rok zmienił przepisy dla osób opłacających podatki w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Obowiązek posiadania ewidencji wyposażenia i kart przychodów pracowników został dla nich zniesiony od 2019 roku.
Realizowana polityka uproszczeń podatkowych ma na celu ograniczenie obowiązków ewidencyjnych i dokumentacyjnych. Stąd postulat, aby odejść od takiego obowiązku również w przypadku osób rozliczających podatki na zasadach ogólnych. Projekt rozporządzenia zawiera taką zmianę przepisów – znosi ewidencję wyposażenia i karty przychodów pracowników.

Prowadzenie PKPiR w systemie informatycznym

W przypadku prowadzenia PKPiR w systemie teleinformatycznym musi być spełnionych kilka warunków:

określona na piśmie szczegółowa instrukcja programu księgowego,
bezzwłoczny wgląd do księgi oraz możliwość wydrukowania wszystkich danych w porządku chronologicznym,
przechowywanie na nośnikach danych zabezpieczonych przed zniszczeniem, zniekształceniem, modyfikacją w sposób nieuprawniony.

W projekcie wprowadza się dodatkowy warunek uznania księgi prowadzonej w
systemie teleinformatycznym za prawidłową, jeżeli możliwe będzie wytworzenie elektronicznej postaci księgi zgodnej ze strukturą logiczną opublikowaną w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2020 roku.

Zniesienie obowiązku zgłoszenia prowadzenia PKPiR zmiany 2018 – przeczytaj.

 

Popularne posty:

Obowiązkowy split payment od listopada 2019 – dla kogo, limity.
Biała lista podatników VAT – wyszukiwarka MF
Odwrotne obciążenie w VAT dzisiaj i po zmianie przepisów cz.1
Zmiany w skali podatkowej PIT z 18% na 17,75%, wyższe koszty uzyskania przychodów już od 1 października 2019 roku.
Leasing operacyjny 2019 – rozliczanie kosztów

UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Comments are closed.